Wat kun je doen als er complexe problemen zijn in het onderwijs?

Een vreemde vraag eigenlijk. “Wat kun je doen als er complexe problemen zijn in het onderwijs?” Er zijn problemen in het onderwijs, behoorlijk veel zelfs. Toch vinden er ook heel veel goede zaken plaats binnen onderwijsinstellingen maar dat valt helaas niet zo op tussen de gruwelverhalen. Mensen houden nou eenmaal meer van drama en frictie dan van een situatie die lekker loopt. Hoe kunnen we complexe problemen effectief aanpakken? Op twee manieren die elkaar mooi aanvullen!

1. Uitgaan van de sterke punten

Als problemen zich opstapelen kunnen de kwaliteiten binnen de organisatie uit het zicht raken. Als iets goed gaat besef je niet altijd dat hier ook een proces aan vooraf is gegaan. Hoe zijn successen in het verleden behaald en wat kun je nu doen met deze kwaliteiten? Zelfreflectie gaat twee kanten uit. Naast problemen benoemen is het ook van belang om je sterke punten in kaart te brengen. Daar schuilt vaak de oplossing van het probleem. Wil je de sterke punten van jouw onderwijsinstelling opnieuw ontdekken? Schakel dan een onderwijs adviesbureau in die met een frisse blik naar jouw organisatie kijkt.

2. Beginnen bij de oplossing

De beste verhalen zijn bedacht vanaf het einde. De auteur komt met een interessante conclusie van een verhaal en denkt na over een logische route naar het begin. Veel zaken worden helderder als je vooraf de gewenste oplossing formuleert. Je gaat dan terug om de vorige stappen te omschrijven tot je bij de vraag of het probleem komt. Dit kun anders denken noemen of omdenken, je kunt ook gewoon stellen dat het een zeer efficiënte wijze is van probleemoplossing. In de techniek wordt dit ook wel ‘reverse engineering’ genoemd.

Er is meer mogelijk dan je denkt!

Als je midden in een problematische situatie zit, dan zit je niet te wachten op eenvoudige oplossingen voor complexe problemen. Die gasten aan de zijlijn zullen wel even vertellen hoe het zit. Goed Geschud is een organisatie adviesbureau dat met een frisse blik en zonder vooroordelen naar de situatie kijkt om zo gezamenlijk die impasse te doorbreken. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot maar er komt wél beweging in de zaak. Als je lasten durft te delen kun je veel meer bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *